Felanmälan

Här samlas information om felanmälan fördelat på tre olika kategorier.

Felanmälan kommunens vatten och avlopp, gator, belysning, lekplatser, parker och tätortsnära skog

Felanmälan vid icke-akuta ärenden


Om kommunens felanmälan-app

Du kan enkelt göra en felanmälan av exempelvis hål i gatan, nedfallna träd, trasig gatubelysning, söndriga lekplatser, fulla papperskorgar och mycket annat via kommunens app. Du kan även bifoga ett foto på det du vill felanmäla som komplement till din anmälan. Du kan även använda telefonens GPS-funktion för att lätt ange platsen.

Din anmälan skickas sedan automatiskt till vårt ärendehanteringssystem för snabb hantering. Du kan välja att få återkoppling via e-post eller sms. På så sätt kan du följa ärendets gång från det att anmälan tagits emot till att den åtgärdats.

Felanmälan på utemiljön med kommunens mobilapp:

  1. Välj område och kategori. Appen kan bara användas för ärenden som rör utomhusmiljöer.
  2. Beskriv kortfattat vad felet är eller vad din synpunkt gäller.
  3. Karta: Mobilen visar automatiskt din position på kartan. Om du inte befinner dig på platsen som din felanmälan eller synpunkt gäller, ange platsen på kartan eller i adressfältet.
  4. Bild: Ta ett foto med mobilen eller en tidigare tagen bild och bifoga, om du vill.
  5. Bekräftelse och återkoppling: Fyll i kontaktuppgifter, följ ett ärende och få besked när det har hanterats. Du kan också felanmäla anonymt.

Jourtelefon vid akuta ärenden

Ring kommunens växel på telefon 0476-550 00.

Utanför ordinarie arbetstid gäller följande:

  • För kommunala fastigheter och järnvägsspåret, ring SOS Alarm på telefon 0470-468 51.
  • För akuta fel på vatten och avlopp, gator, belysning, lekplatser, parker och tätortsnära skog ring i första hand telefon 0476-510 00. I andra hand ring SOS Alarm på telefon 0470-468 51. Du ska då ange adress och ärende så kommer du rätt.

Felanmälan fiber

Om du får problem med din beställda tjänst (internet, IP-telefoni, IP-TV) så ska du alltid felanmäla detta till din tjänsteleverantör.

Du ska då begära att tjänsteleverantören ska göra en kontroll på sin tjänst och sin utrustning och eventuellt kommer det hem en tekniker till dig för att kontrollera telefonibox eller TV-box. Om tjänsteleverantören kommer fram till att felet inte ligger hos dem så ska du begära att de lämnar ärendet vidare till vår kommunikationsoperatör Zitius.

Fel på fiberkabeln?

Om du som kund vet med säkerhet att du drabbats av ett fysiskt fel på själva fiberkabeln (avgrävd eller skadad på annat sätt) så felanmäler du detta direkt till: ElmNet, telefon 0476-552 53

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies.